Framtidens restaurang är kanske inte en restaurang i den bemärkelse vi tänker oss dem idag.
Så står det i trendrapporten ”Måltidstrender 2020″ av Visit Sweden.
”Food trucks har blivit ett mer populärt koncept i en tid när matupplevelser har blivit mer temporära, mobila, och on-demand”, skriver de.
En viktig framgångsfaktor är den tillfälliga aspekten. Detta gör det enklare att experimentera med nya rätter, menyer, och lättare att förflytta sig till platser där det finns en marknad.
En foodtruck eller streetfoodbil, är ett specialinrett motordrivet vägfordon, ofta lätt lastbil eller skåpbil, som används för att laga, servera och transportera mat, dryck, desserter, godis och glass. Bilen kan vara utformad på många olika sätt beroende på vilken typ av försäljning som bilen är avsedd för, men kan fungerar som exempelvis ett rullande restaurangkök, korvkiosk eller glassbil. Foodtrucks catering är vanliga vid större evenemang. Mat som säljs på detta sätt kallas ofta streetfood.
Till kategorin foodtrucks räknas fordon som har motor och hjul och en maxvikt på 3,5 ton.
Till kategorin pop up-vagn räknas fordon på hjul utan egen motor, som framförs likt en husvagn.
Cykelvagn eller mopedvagn för försäljning av ett kaféliknande utbud.
I Sverige är företeelsen med foodtrucks ganska ny. Första tillstånden (nyttoparkeringstillstånd) att sälja mat från foodtrucks på gatan gavs år 2013 av Stockholms kommuns trafikkontor. Göteborgs kommun och Tekniska nämnden i Malmö kommun följde efter 2014. Dock har annan typ av matförsäljning förekommit från liknande bilar under längre tid, exempelvis från fiskbilar, som säljer fisk och skaldjur på marknader och torg. Redan under 1920-talet började kött- och fiskbilar köra ut frusna råvaror och mat till mindre orter för försäljning direkt från bilen, där glassbilen ifrån hemglass, vilka började rulla 1968, kan ses som en fortsättning.